Vztyčené prostředníčky v iPhone OS 4
Apr 09
Apple, News Adobe, CS5, Flash, iPhoneOS 15 Comments
Před včerejším Apple Eventem hodně lidí očekávalo velké změny v iPhone OS. Spekulovalo se o všem možném avšak realita je nakonec ještě daleko lepší!
Z pohledu vývojáře nativních aplikací pro iPhone OS to byl včera opravdu vzrušující zážitek sledovat kolik nových funkcí přinese další verze operačního systému pro iPhone, iPad a iPod touch. Na celou keynote se můžete podívat na stránkách Apple.
Nyní bych rád zminíl jak úžasně Apple poslal několik vztyčených prostředníčků do tváří nemalým hráčům na tomto mobilním a herním trhu, kteří se snaží uspět ačkoli teď se dá říci, že jsou doslova v p*deli.
Adobe
Příští týden se Adobe chystá uvést novou verzi oblíbeného balíku Creative Suite; nyní ve verzi CS5, kde se předpokládá, že Flash CS5 bude umožňovat vývojářům generovat nativní aplikace pro iPhone OS. To je svým způsobem pravda a možné to bude. Problém ale nyní nastane když takto vygenerované apps bude chtít vývojář prodávat přes App Store. Tady se ale totálně narazí do zdi protože na základně nové licence se kterou musí každý registrovaný vývojář souhlasit bude nutné psát aplikace v nativních jazycích. Originální znění formulace je následující:
3.3.1 — Applications may only use Documented APIs in the manner prescribed by Apple and must not use or call any private APIs. Applications must be originally written in Objective-C, C, C++, or JavaScript as executed by the iPhone OS WebKit engine, and only code written in C, C++, and Objective-C may compile and directly link against the Documented APIs (e.g., Applications that link to Documented APIs through an intermediary translation or compatibility layer or tool are prohibited).
První na tuto novinku upozornil John Gruber. V podstatě to znamená, že vlajková funkce nového Flash CS5 je zabanovaná. Skvělá zpráva pro uživatele a App Store, kde se nebudou vyskytovat pomalé a na koleni zbastlené aplikace vygenerované ve Flashi.
Oficiální výjadření Adobe Systems k tomuto problému je následující:
We are aware of the new SDK language and are looking into it. We continue to develop our Packager for iPhone OS technology, which we plan to debut in Flash CS5.
Je jasné ze Adobe teď má problém o kterém nevedělo a to že se Adobe snaží spolu s Google zlepšit integraci Flash v Google Chrome jim asi moc nepomůže. Můžeme jen doufat že budou další verze Photoshopu pro Mac díky tomuto manévru z Cupertina :-)
Můj osobní názor je velmi kladný, jsem rád za tuto změnu a věřím, že App Store a především uživatelé si uleví. Také mě samozřejmě velmi těší fakt, že nerozroste konkurence ikdyž by byla nekvalitní.
Do sídla této společnosti také jeden prostředníček v podobně iAd přistál ačkoliv už né tak velký. Apple tímto vyšoupnul Google z pozice výrazného hráče na poli reklamy uvnitř aplikací. Apple říká, že bude disponovat 1 miliardou zobrazení reklam denně.
Hlavní výhodou těchto reklam je ta, že nenutí uživatele opustit aplikaci ale umožní jim se na reklamu podívat a poté jí zavřít a být zpět tam kde jste v aplikaci skončili.
Tyto reklamy jsou v podstatě efektní aplikace, které uživatele neodkážou jen na web inzerenta ale nabídnou například možnost nákupu přes eshop, přímou koupi jiné aplikace nebo shlednout video.
Na pěkné ukázky těchto reklam se můžete podívat v oficiální keynote. iAd umožní vývojářům lepé monetizovat jejich free aplikace a výdělek se dělí v poměru 60/40 z toho větší část připadne vývojáři. Tyto “reklamní aplikace” jsou napsané kompletně v HTML5.
Plus+ a OpenFeint
Díky velkému počtu her (50k+) které jsou dostupné v App Store pro iPhone OS je logické, že Apple jednou přijde s vlastní herní sociální sítí – a tak se stalo — příchází Game Center, které výrazně ubere z koláčů zajetým službám jako je Plus+ a OpenFeint.
Game Center nabízí shrnutí vašich herních výsledků, poznávání nových spoluhráčů pro danou hru, tabulky a další. Jedná se o podobný princip jako je Xbox Live.
Jsem moc zvědavý jak se tyto kauzy budou dál vyvýjet. V dalším článku připravím shrnutí novinek a možností v novém operačním systému iPhone OS 4 z pohledu vývojáře takže stay tuned! :-)
Těšili jste se na to, že budete dělat aplikace pro iPhone ve Flashi CS5 a teď jste zklamaní? Podělte se o své názory v diskuzi pod článkem!















Apr 09, 2010 @ 12:59:03
Super shrnutí, díky ;).
Apr 09, 2010 @ 13:01:53
Jedna věc mě stejně štve a to ta, že multi-tasking bude pouze na 3GS. Uznávám je to rychlejší stroj, ale pokud se jailbreakne 3G, tak multi-tasking taky funguje. Ano sice dělá přesně to čemu se v Applu vyhli. Žere baterii a výkon, ale mohli udělat nějakou LITE verzi pro 3G typu, že by mohli být spuštěny například 3 aplikace v multi-taskingu. Vím jsou tu push-notifikace a pro IM klienty sessiony, ale bohatě by stačil udělat multi-tasking pro IM klienta, Safari, Mail apod. řazený appky. Myslím, že tyto aplikace nežerou tolik výkon a baterii. Krok, který se týče HTML-5 mě mile překvapil, ale na druhou stránku si říkám, že velký firmy začnou dělat reklamy v html a vykašlou se na Flash, aby to vidělo co nejvíc zařízení (iPhone, iP(a/o)d). Každopádně efektní iAd´s se mi líbí. Ty které byly prezentovány byly doopravdy slušně provedený. Game Center bude taky užitečný pro velký kus majitelů a hlavně konečně přidávání souřadnic k fotkám přes interní software. Už končim nějak jsem se rozepsal. Keynote mě na jednu stránku potěšil a na druhou moc ne, ale pro mě osobně více kladných palců nahoru.
Apr 09, 2010 @ 13:12:02
Jeste jeden vztyceny prostrednicek… A to smerem k MS a WP7 -> MS zkrouhnul multitasking, zatimco Apple jej pridal… ;)
Apr 09, 2010 @ 13:35:21
Nice, Rebloged
Apr 10, 2010 @ 09:12:49
“pomalé a na koleni zbastlené aplikace” se dají napsat v jakémkoliv jazyce, i v tom nejnativnějším. Moudrá firma, které by šlo o inovace a celkový pokrok oboru, by testovala, zda je ta která aplikace pomalá a na koleni zbastlená, nikoliv zda je naprogramovaná v jazyce XY. Řekni mi, je dovolen tento scénář? V Objective C si napíšu framework, který bude kompilovat nějaký vyšší jazyk. Samotné aplikace pak budu psát v tom vyšším jazyce. Je to zakázáno? Co zakážou příště? Konfigurování aplikace pomocí XML, protože by to vlastně taky už byl interpretr nenativního jazyka?
Apr 10, 2010 @ 12:27:16
Apple = Inovace; to je fakt, at prijdou s cimkoliv kazdy to nasledne kopiruje.
V podstate je to odted zakazano, ale ten zakaz je z meho pohledu opravneny a fundovany.
Apr 10, 2010 @ 16:43:32
Tak teď ti vůbec nerozumím. Jaký “zákaz kopírování”? Kdo koho v této kauze kopíruje? Tady jde o nástroj pro vývojáře, který pomáhá tvořit kód, co je na tom špatného, to je snad princip programování od vzniku toho řemesla. :) Představ si, že na Windows by se muselo všechno programovat pouze v C – nevznikaly by žádné Delphi, žádné Javy, žádné PHP… dlouhodobě by to uškodilo i té platformě samotné. A podle všech zákonitostí by to mělo v přirozené konkurenci dlouhodobě uškodit i Applu. Krátkodobě se samozřejmě Apple i dnešní iPhone vývojáři napakují, to ano, o tom žádná. :)
Apr 12, 2010 @ 09:39:49
Myslel jsem tim to, ze Apple prisel s ikonkama na Sprinboardu, Multi-touchem, atp. a ted to kazdy vyrobce kopiruje aby ten jeho produkt taky vypadal taky :)
Apr 10, 2010 @ 09:34:29
Ještě dodám, jaká by měla být reakce Adobe. Nijak se nevzrušovat, ten kompilátor tam dát a čakat, že se prostě objeví pár takových kauz jako je http://my.opera.com/community/countup/ . Taky jsem skeptický, že ty aplikace budou běhat svižně. Ale pokud ano, tak ať to pak uživatelé vidí, sami posoudí a případně sami vyvinou nějaký tlak na Apple. Naše akademické diskuse uživatele nezajímají, ty zajímá jen konkrétní hmatatelný příklad, o co přicházejí. Mimochodem, v době krize je to celkem příznivé opatření – milion vývojářů bude psát pro iPhone, jiný milion pro Flash-enabled zařízení, aniž by si nějak mohli lézt do zelí. Kdyby psal milion vývojářů pro všechno najednou, další milion by byl nezaměstnaný. :) (Osobně se na tomhle divadle ale podílet nechci, budoucnost vidím jednoznačně ve webových aplikacích).
Apr 10, 2010 @ 12:31:15
Tady je problem, ze uzivatele tyhle valky nezajimaji — to mas pravdu, tem jde o to jestli ta appka dela to co ma v popisu a jestli pekne vypada. Podle tech aplikaci udelane ve Flashi (vetsinou hry) bych si ani jednu proste nekoupil, jejich UX je 0.
Ja si myslim ze to je jedine dobre pro Drioda a opet s tebou souhlasim co se toho argumentu s vyvojari :-)
Webove aplikace ano, ale iPad ready! :)))))
Apr 10, 2010 @ 16:50:53
Z prvé: Finální aplikace produkované Flashem CS5 ještě nikdo neviděl, tak jak může někdo říct, že budou špatné (pomalé, nenažrané…)? Já si iluze nedělám, ale jde o princip – pokud to Apple myslí upřímně, že mu jde o kvalitu aplikací, tak má hodnotit ty aplikace, ne nástroje pro jejich vývoj. A za druhé: Tím krokem není banováno jen Adobe, ale jakýkoliv jiný takový nástroj. Jak k tomu přijdou? Některé teorie programovacích jazyků říkají, že dobře udělaný kompilátor (nejen statický, ale dokonce i just-in-time) může vyprodukovat efektivnější kód než lidský programátor. Každopádně Apple na to má právo, je to soukromá firma, jsem liberál, rozhodně bych ho hájil, kdyby byl kýmkoliv soudně napadnutý. To, že to je hloupé rozhodnutí, musí prokázat jedině nějaká konkurence.
Apr 12, 2010 @ 09:42:12
Firma se muze otevrit jen pokud je to pro ni vyhodne. V tomto pripade to pro Apple vyhodne neni a proto nema duvod se otevirat a nabizet moznosti vyvoje tretim stranam.
Ja uz nektere videl :-) S posledni vetou souhlasim, akorat nevim kdo ta konkurence bude, protoze vsechny zakazniky ma Apple pod kontrolou a ma ovlada App Store.
Apr 12, 2010 @ 10:22:28
Ano – _pro_Apple_ to výhodné není, s tím se nedá než souhlasit. :)
Konkurencí jsem samozřejmě myslel konkurenční zařízení. Apple prostě nastavil nový model (spíše staronový – bylo to tu už v době sálových počítačů) – pevně svázáno: HW + OS + aplikace + nástroje pro vývoj + barva trenýrek vývojářů. :)
Apr 10, 2010 @ 11:02:22
Jak to s tou iAd? Chtel jsem si koupit novou generaci iPhonu az bude, ale jestli na me budou vyskakovat reklamy (byt zaviratelne, ale to jsou i na YouTube a neskutecne me ser…), tak si to budu muset jeste dobre promyslet :(
Apr 10, 2010 @ 11:44:28
Ty reklamy uz tam jsou i ted (od Google); takze tady jde jen o to ze iAd budou mnohem vic interaktivni a primo od Apple; tzn. ze vyvojar nebude muset vyuzivat zadnou treti stranu.
Take tyto reklamy budou spis ve Free aplikacich, aby na tom vyvojari neco vydelali coz mi prijde fer vuci praci na aplikaci stravene.